Leren met YouTube: hogere punten, betere concentratie

Steeds meer leerlingen kijken filmpjes op YouTube om voor school te leren. Want alles wat je wilt weten, staat in videovorm op YouTube; van tutorials over videobewerking tot uitleg over spelling en zelfs complete wetenschappelijke college’s over natuurkunde. Je kunt kiezen uit een breed scala aan vakken, zoals wiskunde, Nederlands, Duits, maatschappijleer, geschiedenis en aardrijkskunde. Werkt dat? En zo ja, waarom?

Voor elk vak is er wel een docent te vinden die via Youtube-filmpjes de stof nauwkeurig uitlegt. Een uitkomst voor veel leerlingen; zij vinden het erg handig om op deze manier de stof in hun eigen tempo te kunnen leren. Video’s kun je in alle rust bekijken, pauzeren en terugspoelen, dat gaat in de les niet. Daardoor wordt leren afwisselender en leuker.

Hogere punten dankzij YouTube

Leerlingen die op YouTube naar filmpjes keken over natuurkunde, scoorden gemiddeld een punt hoger voor toetsen dan leerlingen die het studieboek hadden bestudeerd. Dat bleek uit onderzoek van de Radboud Universiteit. Geen wonder dat steeds meer leerlingen educatieve filmpjes op YouTube kijken om te leren voor toetsen en examens. Een video heeft dus echt meerwaarde.

Waarom werkt het zo goed?

  • Je neemt beelden sneller tot je dan tekst
  • Je kijkt alleen de video die op dat moment relevant is
  • Video’s komen sneller to-the-point
  • Je kunt in je eigen tempo leren; de video nog eens bekijken of doorspoelen
  • Video’s maken de lesstof afwisselend en kleurrijk
  • Video’s zijn vaak duidelijk en overzichtelijk

Een ander belangrijk aspect is dat deze YouTube-filmpjes vaak met veel zorg zijn gemaakt. De leraar vertelt het best denkbare verhaal in een combinatie met beeld. Daar zijn sommige leerlingen zeker bij gebaat.

Wie zijn de populairste YouTube-docenten?

De beste resultaten worden overigens behaald door traditionele leermiddelen te combineren met online video’s. Dit zijn enkele voorbeelden van docenten met een eigen YouTube-kanaal:

Op scholieren.com vind je ook een mooi overzicht van video’s.

Zijn er ook nadelen van leren via YouTube?

Blijf altijd scherp op de betrouwbaarheid. Je moet uit miljoenen video’s een selectie maken. Wat is waar? Wie zegt wat? En met welke bedoeling? Door de overvloed aan video’s moeten jongeren leren navigeren tussen die verschillende bronnen. Als ze eenmaal informatie hebben gevonden, moeten ze deze kunnen beoordelen op betrouwbaarheid en geschiktheid.

Bovendien vraagt leren via YouTube om discipline. Er worden nog steeds allerlei suggesties getoond voor andere filmpjes. De verleiding kan dat groot zijn om te gaan dwalen. Hiervoor geeft het boek Focus van Justine Pardoen veel handige tips.

Verbeterde concentratie dankzij YouTube

Een nieuwe trend onder jongeren en jong-volwassen is study with me. Dat zijn video’s op YouTube waarop iemand (soms urenlang) achter een bureau zit te leren. Het idee is dat je, terwijl je zelf ook aan het leren bent, de video aanzet op de achtergrond. Zo heb je het gevoel dat je samen aan het studeren bent.

Het resultaat?

  • Verhoogde concentratie
  • Verhoogde productiviteit
  • Meer motivatie
  • Creëert groepsgevoel, gezamenlijk leren geeft steun

Een mooi voorbeeld is het kanaal Study Vibes van de Belgische Heleen, een studente industriële wetenschappen-chemie. Zij begon het kanaal om haar uitstelgedrag onder controle te krijgen: “Als er mensen meekijken, moet ik wel aan de slag.” ‘s Morgens zet ze de webcam aan en kunnen jongeren over de hele wereld zien hoe zij de hele dag leest, onderstreept, herhaalt en af en toe flink zucht.

Tip: zet de video op volledig scherm, zo word je niet afgeleid door de aanbevolen video’s.

Op een positieve manier praten met je kind over online gedrag? Meld je aan voor gratis e-cursus ‘Mediawijs opvoeden’

Deze artikelen vind je waarschijnlijk ook interessant