Een gesprek over de (on)zin van technologie

Samen met enkele co-auteurs werkte ik aan een brochure van Kennisnet over virtual reality in het onderwijs. Hebben we nou écht wat aan VR? En hoe denken kinderen zelf over de (on)zin van technologie?

Met technologie kun je onderwijs uitdagender maken. Waar internet je vooral dingen laat zien, spreekt virtual reality meerdere zintuigen aan. Met een VR-bril kan een schijnwerkelijkheid worden ervaren als echt en wordt het mogelijk om de gebruiker een grootste, meeslepende digitale ervaringen te bieden. Dat levert bij uitstek nieuwe mogelijkheden voor informatieve en educatieve doeleinden op.

Maar wat vinden kinderen zelf van technologie?

Om de wereld mooier te kunnen maken met behulp van technologie, moeten we vragen durven stellen over zingeving en relevantie. Hebben we echt iets aan deze ontwikkeling? Wat heeft het voor nut? Hoe zetten we het in? Of zou het een verarming in plaats van een verrijking kunnen zijn?

Kinderen zijn van nature idealistisch, willen dingen begrijpen en willen technologie een duidelijke rol geven in het echte leven. In de klas kun je daarom prima filosoferen over de (on)zin van technologie.

Stel je kind(eren) eens deze vragen:

  1. Hoe gebruik jij digitale middelen/media om te leren?
  2. En hoe deden wij dat toen we jong waren?
  3. Hoe zou jij het vinden als je 3 dagen geen internet hebt? Is dat lastig, of juist niet?
  4. Doen we het wel goed, zo schermgericht bezig zijn?
  5. Is het goed voor onze gezondheid als alles digitaal wordt?
  6. Hoe voorkom je dat je blijft rondhangen in virtuele werelden?
  7. Hoe kunnen we technologie inzetten om meer te bewegen en meer buiten te spelen?
  8. Wanneer zet je je apparaten uit? Waarom?
  9. Kan technologie ook een beperking zijn? Kan een boek op de iPad bijvoorbeeld je fantasie verstoren?
  10. Hoe gaan we leuk met elkaar om in virtuele werelden? Welke gedragsregels moeten we afspreken?
  11. Technologie kost veel energie. Hoe kunnen we daar zuinig mee omgaan?
  12. Wat verwacht jij van de technologie van de toekomst? Noem 5 dingen die in de toekomst uitgevonden gaan worden.
  13. Maak een lijstje met 5 dingen die leuk zijn aan technologie en internet.
  14. Maak een lijstje van 5 dingen die minder leuk zijn.
  15. Veel apps zijn gratis. In ruil daarvoor verkopen de makers jouw gegevens aan commerciële partijen. Wat vind je ervan als jouw data worden verzameld? Zou je ervoor betalen om dat te
    stoppen?

Enkele voorbeelden van virtual reality op school (en thuis!)

Wat kun je dan met VR? De mogelijkheden zijn eindeloos. Een gesprek over het oude Egypte is niet compleet zonder het mysterie rondom de graftombe van Toetanchamon. Je zou plaatjes kunnen laten zien. Of een filmpje waardoor je kind een beter beeld krijgt. Maar met een VR-bril ga je een stapje verder. Je neemt je kind mee voor een rondleiding ín het grafkamer zelf. Omringd door de meest spectaculaire vondsten die ooit in de archeologie zijn gedaan, is het haast ondenkbaar dat dit niet blijft hangen.

Stel je voor dat je op reis mag naar wereldsteden als New York, naar Rome en naar Athene. Of dat je op onderzoek gaat naar de bijzondere ecosystemen van de pampa in Argentinië of de Serengeti in Kenia en Tanzania. Of nog spannender; een reis door de tijd zoals waar we al generaties lang over fantaseren in boeken, strips en films. De ijstijd, de Middeleeuwen, de Gouden Eeuw, de slag bij Waterloo en de watersnoodramp van 1953. Of stel je voor dat kinderen 3-dimensionaal kunnen leren hoe het menselijk lichaam eruit ziet en hoe het functioneert.

» Meer informatie vind je in de brochure Virtual reality in het onderwijs

Op een positieve manier praten met je kind over online gedrag? Meld je aan voor gratis 8-delige e-cursus ‘Mediawijs opvoeden’