Trends op het gebied van media en mediawijsheid in 2015

2015: wat gebeurt er op gebied van media & technologie?

Nieuw jaar, nieuwe trends! Wie de kranten de afgelopen weken een beetje heeft bijgehouden, krijgt een aardig beeld van hetgeen er gaat gebeuren op gebied van media, technologie en mediawijsheid komend jaar.

Een greep uit de kranten- en nieuwsberichten.

Technostress

We krijgen steeds meer last van de aanhoudende stroom informatie en digitale prikkels. Dit wordt ook wel FOMO (Fear of Missing Out), social media stress, digitale stress of socialbesitas genoemd. NRC opent er zelfs hun lijst met belangrijke thema’s van 2015 mee.

Trends op het gebied van media en mediawijsheid in 2015

 

Offline en draadloos

Daar staat een andere trend tegenover: JOMO, ofwel de Joy Of Missing Out. We gaan vaker bewust offline. NRC.next bericht dat teruggaan naar minimalistisch, puur en offline.

Cybersecurity

Nu.nl bericht dat cybersecurity nog belangrijker gaat worden. De Automatiseringsgids doet zelfs 5 voorspellingen voor cybersecurity in 2015.

Wearables

Ook wordt 2015 het jaar waarin de wearables gaat doorbreken. Niet alleen de iWatch wordt verwacht, ook de Oculus Rift mag rekenen op aandacht.

Online privacy

Een trend die al in 2014 werd ingezet, zal de komende jaren onverminderd op de agenda staan: (online) privacy.

Ik schreef er eerder het artikel ‘De beste filmpjes over (online) privacy‘ over.

3D-printing

Ondertussen.nl spot de draagbare 3D-printer en voorziet grote kansen voor sexting, seksueel getinte foto’s.

Digitaal = integraal

Dave Coplin, chief envisioning officer bij Microsoft, denkt dat het woord digitaal zal verdwijnen in 2015. Digitaal staat tegenwoordig bijna gelijk aan ademen, het is een integraal onderdeel van ons (zakelijke) leven geworden.

Verder noemt hij ook wearables en digitale veiligheid.

Robots & drones

In het verlengde van  intelligente telefoons en horloges liggen robots en drones. Intelligente apparaten die (zonder onze tussenkomst) met elkaar communiceren en ons leven makkelijker maken. Ook Dutchcowboys voorspelt dat robots in 2015 een meer prominente plek zullen innemen.

Me-media

Tot slot, ook de ‘on demand’ keuzevrijheid van Spotify, YouTube, Netflix en Blendle is een blijvertje. Trendwatcher Marcel Bullinga noemt het in het Parool het IWWIWWIWI: I Want What I Want When I Want It. Ook NRC.next spotte deze trend.